fredag 27 februari 2009

Papillon Crozes-Hermitage 2006

Papillon har jag följt under 2000-talet, vinet har sällan gjort mig besviken. 2003 var sötfruktig med något låga syror; 2004 var stramare till sin karaktär med bra syrastruktur; och 2005 hade kompakt frukt och balanserade syror. Hur är då 2006?

Vinet har en mörkröd färg med blå reflexer. Doften är ung, rättfram och smått nyanserad, med björnbär, vilda hallon och toner av svarta vinbär. Sedan kommer toner av rök, viol, kaffe, vanilj, lakrits och fänkål. Doften är riktigt bra! Syran är medelhög, mjuka tanniner, mellanregistret är finlemmat och eftersmaken är varm, medellång med inslag av mörkfrukt, bittra örter och kaffe. Vinet är förvånansvärt lättdrucket, bjuder inget större motstånd. Efter bara ett tag i glaset börjar det sluta sig. Är det den berömda tunneln! Fram med två kastruller, nu skall vinet kickstartas. Men det enda som återtår efter några vändor mellan kastrullerna är bitter ek. Vinet är en riktig besvikelse. Jag öppnar en till flaska, den är lika medioker. Den klart sämsta årgången, ju mer jag smakar desto mer besviken blir jag.

Papillon Crozes-Hermitage 2006, Domaine Robin, Les Chassis Mercurol, Tain L’Hermitage, France

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du/Ni verkar vara tillbaka på banan. Ni föll nästan för Papperskorgen...av inaktivitet.

Välkommen tillbaka!

MSVin sa...

Tack! Hoppas att kunna vara med aktiv framgent!

Ingvar Johansson sa...

Instämmer verkligen med VVE ! Kul att du är tillbaka. Mindre kul med vinet, trist när en trotjänare inte levererar. Är det inte dags för 07:orna snart ?

MSVin sa...

Jag tror att 2007 finns i BS, om inte borde den komma snart. Men jag tror jag passar på detta vin ett tag!

Ha det!

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra