söndag 31 augusti 2008

La Bastide Saint Dominique 2003

Vi lagar lammfärsbiffar fyllda med fetaost, svarta oliver och timjan som bräserats i vitt vin som sedan monterats med smör. Till detta äter vi puylinser samt stekt paprika och lök. Under eftermiddagen har jag öppnat en Chateauneuf du Pape som fått lufta några timmar. Jag har inte druckit vinet tidigare och köpte det på vinst och förlust för något år sedan efter tips från Kronstam. Jag har ingen aning om druvsammansättningen, inte heller om det legat på stora eller små fat. En liten utmaning, vad är det för druvor i glaset?

La Bastide Saint Dominique har en rubinröd färg med lite tunna slöjor och en begynnande brun kant. Ner med näsan i glaset, doften är komplex och har börjat uppvisa mognadstoner. Men vad doftar det? Efter ett tag börjar bitarna falla på plats. Till att börja med hittar jag torkad frukt, både mörk och ljus, sedan finns det något som för tankarna till blomvatten från en vas som stått framme någon dag. Det finns även en söt, kryddig och smått parfymerad doft där i bakgrunden som påminner om pepparkakor, honung, bittermandel och blommor. Jag tycker mig även finna toner av läder, stall och tobak, toppat med en knivsudd vaniljstång. Sedan kommer den röda frukten fram som jag liknar med en lättsockrad sylt av körsbär, hallon och jordgubbar.

Smaken är utvecklad och syrorna är mogna med fjäderlätta tanniner som rullar fram längs tungan och avslutas med en lite stickig och eldig ton längst fram på spetsen. Till att börja med smakar det torkad frukt som katrinplommon, fikon och aprikos, vidare finns det toner av läder, blommor och mandel. Eftersmaken har toner av de röda bären som mötte en i doften om än i en mer syrlig form. Efter ytterligare ett tag i glaset blir tanninerna skarpare och solvarma jordgubbar tar täten. Vinet är lite obalanserat, med aningen för låg syra för den söta frukten och alkoholen gör sig till känna när temperaturen stiger – men jag gillar vinet eftersom det kombinerar kraft med finess. När knappt halva flaskan är drucken så känns det som om vi har fått nog, men när kvällen börjar lida mot sitt slut så sitter vi trots allt där med en tom flaska. Jag gissar på en druvblandning med en majoritet av Grenache.

Dags att googla för att se vad det var i glaset. Jag hittar den svenska importörens hemsida, Winepartners, där det står att vinet innehåller 75 procent Grenache kompletterat med Syrah, Mourvedre och Cincault. Vinet har legat 18 månader på fat, både på stora och små. Men jag hittar även en dansk hemsida där det står att vinet endast har legat på ståltank, vidare en sida där det står att det har legat på betongtankar. Vad ska man tro? Jag tyckte inte det var någon rostad ek, så jag lutar mot betong eller en majoritet på stora ekliggare. Hoppas någon har erfarenhet av vinet eller producenten och vill dela med sig.

La Bastide Saint Dominique 2003, G & MC Bonnet, Courthézon, Vaucluse, Chateauneuf du Pape, Rhone, France

2 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Har inte provat det aktuella vinet men vill kommentera inlägget då jag tycker det är ett utmärkt exempel på vinbloggande när det är som bäst. Kort beskrivning av kontexten, vad som äts till osv, sedan en ingående subjektiv beskrivning, en del fakta och slutligen en inbjudan till läsaren att bidra med egna synpunkter.

MSVin sa...

Tack och bock! Vad roligt att du uppskattade artikeln. Det värmde!