söndag 27 april 2008

Marques de Riscal Reserva 2001

Min första riktiga bekantskap med vin var under slutet av 1980-talet då jag arbetade som bartender och hotellet jag arbetade på skulle utbilda oss drinkblandare till "semisommelierer", så att vi inte rekommenderade vilket rödtjut som helst till gästerna. Under denna tid var det mest drinkar, öl och på sin höjd ett glas malt som korsade min väg. Vin, ja visst, till mat någon gång då och då som inte lämnade några större intryck på mig. Nåväl, jag släpade mig en söndag eftermiddag till en av hotellets restauranger och uppvisade ett måttligt intresse den första halvtimmen medan vår hovmästare gick igenom appelationer och druvor. Det var förts när vi fick stoppa näsan i det första glaset som jag reagerade. Vilken doft!, vad är detta för något? - en Cabernet Sauvignon från Simi Valley 1980 (var det visst). Jag kan forfarande förnimma doften av stall, läder och blyertspenna. Jag var som förbytt, kan vin dofta och smaka så här! Ner med näsan i nästa glas, vanilj, torkad frukt och exotiska kryddor, vilka dofter jag var halt tagen. Vad var det i glaset? - en Rioja, och om jag inte missminner mig, Cerro Anon, Gran Reserva 1978. Dagen därpå rusade jag till SB och köpte de flaskor som fanns kvar av dessa viner. Sedan var jag fast! Under 1990-talet blev det till följd av mina första intryck mycket Rioja och Cabernet från USA. Men numera så köper jag nästan aldrig amerikanska viner och endast då och då spanska. Nu har jag dock blivit sugen på prova en gammal trotjänare.

Marques de Riscal innehåller 90 procent Tempranillo och 10 procent av vardera Graciano och Mazuelo. Vinet har tillbringat två år på amerikansk ek. Färgen är ljusröd med tegelkant. Doften är elegant och mogen med inslag av hallon, jordgubb, körsbär, kryddor och familj Elegant smak med mjuka tanniner, markerade syror och en lite eldig ton från alkoholen. Frukten har inslag av röda bär med betoning på hallon och jordgubb, faten bidrar med vanilj och kolonialkryddor. En traditionell Rioja som uppvisar en bra balans mellan frukt och fat. De röda bären och de härliga syrorna ger jag tummen upp för!

Inga kommentarer: