söndag 9 mars 2008

Heinz Nikolai Schönhell Riesling 2006


Det är inte ofta jag köper viner i steget. Allt för ofta köper jag viner som jag på förhand vet att jag ska ha. Heinz Nikolai finner jag på hyllan för utgående viner, när jag letar efter något att reta smaklökarna med inför lördagens middag. När jag senare sitter hemma och smuttar på vinet och surfar runt för att se vilka recensioner vinet fått, så ser jag att det är ett av decembernyheterna på SB och att vinet får relativt bra omdömen. Och jag kan bara hålla med, det passar mig bra. Vinet har en ljusgul färg och doftar lime, äpplen, honung och lite mineral. Vinet har en rejäl syra och bakom denna finner man gröna äpplen, lime och mineral. Min sambo finner omogna rabarber och vid närmare eftertanke håller jag med. Ett mycket gott vin att dricka som aperitif idag och om några år till lättare fiskrätter. En bonus är att vinet endast har 11,5 procent alkohol. SB mer av sådant!

Inga kommentarer: