tisdag 22 januari 2008

Chateau du Parc Saint Emilion Grand Cru 2000


Efter att ha provat Chateau La Tour de By så blev jag intresserad av mer Bordeaux och valet föll på ett vin jag haft liggandes i vinkällaren drygt två år: Chateau du Parc Saint Emilion Grand Cru, det är inger känt vinslott snarare ett "garagevin". Jag har letat på nätet men inte funnit någon information,och jag har inte kvar systembolagets nyhetsblad från november 2005 då detta vin släpptes. Om någon har information om detta vin och producent skicka gärna några rader.

Vinet har en mogen brunröd färg med genomskinlig kant. I glaset finner jag katrinplommon, svart vinbär, solvarma jordgubbar, läder, sötlakrits, undervegitation, rosor och kryddor. Ordet engelsk julkaka passar väl in på beskrivningen. Smaken är nyanserad, syrorna är mogna och tanninerna är mjuka och välintegrerade med alkoholen. Det smakar lakrits, svart vinbär, katrinplommon, hallon, kryddor och rosor. Vinet doftar mer än det smakar. Sammantaget ett moget vin. Har vinet nått sin topp och är på väg att falla ihop?

När jag provade vinet för drygt två år sedan vart det mörkfruktigt med relativt kraftig syra och sandiga tanniner. Snabbmognande? Det är möjligt med tanke på att merlotbaserade Bordeauxer generellt sett är mer sabbmognande än cabernetbaserade. Men jag är inte så säker. Jag har upplevt liknande utveckling i andra Bordeauxer från den högra sidan, där jag har trott att vinet har nått toppen och varit på väg ner. Men där jag har överaskats av att ytterligare ett till två år i källaren har gjort underverk. Jag tror att en möjlig förklaring är att primär- och sekundäraromerna börjar falla ihop medan tertiäraromerna, som framför allt härrör från fatlagringen, inte riktigt hittat fram. Jag chansar och låter återstående flaskor ligga ett till två år till.

Inga kommentarer: