söndag 20 januari 2008

Ca'Rugate 2006


Jag är glad över att det finns så pass bra vinbloggar på nätet, bl a Finare vinare och Le Francophile, som ger en handfasta tips och bra smaknoteringar. Detta vin blev jag sugen att prova efter det att dessa bloggar rekommenderat det. Det visar sig också att detta vin har fått tre stjärnor i Gambero Rosso - den italienska vinbibeln - 2004, 2005 och 2006.

Färgen är ljust gyllengul. I glaset finner jag följande dofter: citrus med drag av grapefruk, exotisk frukt förnimmas med betoning på annanas, ljusa plommon, örter, mandel och mineral. Smaken följer dofterna på det hela taget, vinet är ungt och stramt med rejäl syra. Jag får lust att knacka på glaset för att finna fler nyanser som jag vet finns där men som behöver tid för att komma fram. Eftersmaken är lång och ihållande och där finnar jag mineral och en svag sötma som påminner sötmandel. Ett mycket elegant vin som behöver några år i källaren för att blomma ut.

Till detta vin äter vi ungsbakad torsk med tapenade, potatispuré med parmensan, citron, finhackad charlottenlök och olivolja samt en purjolökskompott. Vinet står emot smakerna mycket bra och syran skär genom den kraftiga potatispuren och gör att man återigen får tillbaka aptiten. Frukten i vinet blir mer påtaglig när vinet möter sältan i tapenaden som dämpar syran något. Gott!

Inga kommentarer: