lördag 26 januari 2008

Petit Chablis Domaine Sainte Claire 2006 och Chablis Domine Sainte Claire Vieilles Vignes 2006


Många av Jean-Marc Brocards Chablier har bytt årgång på systembolaget från 2005 till 2006 och jag är nyfiken på hur de smakar. Brocards första årgång av Chablis såg dagens ljus 1974 och då ägde han endast 1 hektar mark och nu har han 96 hektar i Chablis och knappt 100 därtill runt om i Bourgogne. Jag var för ung för att smaka de första årtiondet av vinmakande, men de viner han har gjort därefter har jag smakat regelbundet och jag har aldrig varit besviken. Brocard är en väldigt pålitlig producent och trots att han driver ett vinimperium så verkar han vara en försynt farbror som i grund och botten är en vinbonde som älskar sin jord och sina druvor. Brocard producerar: 1 Petit Chablis, 2 stycken Chablis, 6 Premier Cru och 3 Grand Cru, lägg därtill ett flertal viner från övriga Bourgogne.

Jag väljer i kväll att prova hans Petit Chablis Domaine Sainte Claire och Chablis Domaine Sainte Claire Vielles Vignes från 60 år gamla stockar. Petit Chablis doftar inledningsvis mer än Viellies Vignes, ur glaset kommer en doft som påminner om musselskal som har legat i solen, ingen direkt angenäm doft. Kan det möjligen handla om någon defekt? Denna doft klingar av efter ett tag i glaset och går över mot rök och musselskal, bakom denna doft framkommer nötter, citrus, äpple och jord. Det smakar mineral, gröna äpplen, grape, ton av smör och lite sälta. Chablis Domine Sainte Claire Vielles Vignes har inledningsvis en lite tillknäppt doft som efter ett tag öppnar upp sig. Inledningsvis doftar det mineral, flinta, gula äpplen och grape. Efter hand så övergår grapedoften till mandarin och en svag ton av omogen persika tittar fram. Det smakar grape, gula äpplen, nötter, mineral, ton av persika och smör. Vinet är mycket renfruktigt och elegant i jämförelse med Petit Chablis som är lite dammigare och tunnare i smaken. Detta är inte så konstigt då viner från appelationen Petit Chablis har tillgång till sämre jordmån än övriga Chablis vilket speglar av sig i smaken - den klassiska mineralkaraktären är mer jordig och mindre distinkt.

Till sist: hur står sig dessa smakprov från årgång 2006 i jämförelse med tidigare årgångar. Jag drar mig till minnes 2004 av Chablis Domaine Saint Claire Vielles Vignes som hade mer smak av sin "Terroir" - flinta, mineral, stål och mindre frukt - än 2006. Jag tycker även att syran är något lägre i årgång 2006. Enligt min mening så är år 2006 mer fruktorienterad och speglar jordmånen mindre är 2004. Bra eller dåligt!? Det beror på tycke och smak, jag föredrar Chablier med en hög och hård syra som har en klar mineralkarakär och återhållen frukt. Frågan är om årgång 2006 är lika lagringsduglig som tidigare årgångar, den har frukt så det räcker men har den nog med syra? Utslaget: 2004 av Chablis Domine Saint Claire Vielles Vignes var enligt min mening bättre!

Inga kommentarer: